Tips voor online advertenties; Google Shopping
Tegenwoordig is Google overal. Ze creëren bewegende machines, kunstmatige intelligentie, virtual reality en ze bevinden zich zelfs in de ruimte. Maar één ding over Google blijft constant: de inkomsten komen uit advertenties. Google Ads (voorheen AdWords) is een traditioneel advertentieplatform, maar je zou ook Google Shopping moeten gebruiken. Google Shopping is de laatste tijd een belangrijke bron van klikken geworden voor retailers. Kortom, Google Shopping is overgestapt van traditioneel Google-zoeken naar online winkelen, waar klikken op betaalde advertenties vandaan lijken te komen. Ben je nou erg geïnteresseerd in dit soort online advertenties dan adviseer ik je om dit stuk verder af te lezen, want hierin staat nuttige informatie voor jou.
Adverteren via Google
Google Shopping is de shopping-zoekmachine van Google. Voor een “normale” Google-zoekopdracht heb je meestal ook de mogelijkheid om naar het tabblad “Winkelen” te gaan. Hiermee kunnen gebruikers direct zoeken naar producten die via Google worden aangeboden. Retailers kunnen hier ook hun producten promoten om zo het verkeer naar hun website vergroten en om meer mensen te kunnen bereiken. Shopping-zoekresultaten verschijnen ook vaak in de standaard zoekresultaten van Google. Google Ads is het systeem van Google voor het bijhouden van betaalde zoekresultaten, waarbij winkelen is geïntegreerd in jouw Google Ads-account. Om advertenties op Google Shopping weer te geven, heb je naast jouw Google Ads-account een Merchant Center-account nodig.
Adverteren via sociale media
Adverteren op sociale media is erg populair bij bedrijven. Hierdoor kunnen zij moeiteloos communiceren met de doelgroep. Vooral Facebook heeft veel mogelijkheden om advertenties te plaatsen op de tijdlijn van de doelgroep. Dit is een belangrijke optie die door bedrijven wordt gebruikt, omdat het steeds moeilijker wordt om berichten op de tijdlijn van de volgers organisch te bekijken. Het organische bereik is gedaald tot onder de 2% sinds Facebook begin 2018 een grote algoritme wijziging heeft doorgevoerd. Dankzij het Facebook Audience Partner Network kun je zelfs banners en video’s plaatsen op Instagram, Facebook Messenger en verschillende andere sociale media.